Børn kan have svært ved at sætte ord på deres følelser.
Samtalekort åbner dialogen med barnet.
Samtalekort med billeder
Med samtalekort fra Madam Bachs Forlag får du et enestående redskab til at åbne en samtale med det barn, som af forskellige årsager, har svært ved at sætte ord på sine følelser og sine behov.
Kortene er eminente til børn med ADHD, autisme og Asbergers og alle børn, som skal have hjælp til at italesætte deres følelser. Samtidig er kortene oplagte at bruge til klasse- eller gruppesamtaler. Her kan man i fællesskab tale om situationer, som kan fremkalde de forskellige følelser, som ansigterne viser.
Bag på alle samtalekort er skrevet forskellige ord for den følelse, som ansigtet på det enkelte kort viser.
Anvendelse
Læg de 12 følelsesansigter fra æske 1 foran barnet og bed det om at pege på det ansigtskort, som bedst viser, hvordan han eller hun har det.
Børn med eksekutive vanskeligheder (og f.eks. børn med autisme, som ofte har meget svært ved at være i sociale sammenhænge) vil have virkelig god hjælp af samtalekortene. Men alle børn kan have svært ved at finde ord for deres følelser. Og det kan især være vanskeligt at dele oplevelsen af bestemte situationer, hvor hjælp fra en voksen er nødvendig.
Det kan være en passeret konflikt, som skal tages op, eller det kan være den følelse, som barnet har lige nu og her, der skal bearbejdes.
Samtalekortene er samtidig supergode som igangsætter til dialog om barnets generelle trivsel i forbindelse med elevsamtaler.
Snak om, hvilke forskellige følelser barnet ser i ansigterne på kortene, og hvornår de kan opstå. Hvornår kommer de positive følelser, og hvad kan hjælpe, når de negative følelser tager overhånd?
Trivsel i klassen
Til fælles samtaler om trivsel i en børnegruppe er kortene en stor hjælp som igangsættere for snakken. Her kan man stille samme spørgsmål (som før nævnte) og tale om, hvilken adfærd de forskellige følelser kan medføre, og hvad det betyder for trivslen i gruppen.
Det er givet godt ud at tale med børnene om, hvad der kan være hjælpsomt at gøre, når en følelse brænder på og er svær at styre.
Hvad har barnet brug for? Hvad kan den voksne eller kammeraterne gøre, hvis der fremover opstår svære situationer?
Eller hvordan kan vi fremme de positive følelser i klassen?
Afklaring af disse spørgsmål kan fremme det enkelte barns og dermed hele børnegruppens ro og trivsel.
Se også de to pdf.hæfter til download, som er ideelle at bruge sammen med Æske1:
“Min bog om følelser”
“Kender du følelsen?”
Her er flere ansigter, små cases og plads til at skrive og tegne om egne oplevelser.
Ophæng
Med Æske 1 følger selvklæbende magnetfolie og magnettape samt blanke kort og whiteboard-pen til fremstilling af nye kort.
Alle samtalekort med billeder kan således hænges op ud for barnets plads eller på klassens væg i skolen.
Derhjemme kan de pryde døren ind til værelset.
På denne måde kan barnet uden brug af ord kommunikere humør og behov til sin lærer eller forælder.